Forside  »  Ingeniørnytt  »  Industri  »  Europas første felles...

Europas første felles flytrafikksimulator

Flysimulator1

Shared Virtual Sky-plattformen vil gjøre det enklere å implementere ”Single European Sky” (SES), som også Norge har sluttet seg til. Foto: YayMicro/Bilderbox

Steria og Airbus ProSky har laget Europas første felles plattform for flytrafikksimulering.

De to selskapene har allerede fullført et forsknings- og utviklingsprogram knyttet til simulatorplattformen, som får navnet ”Shared Virtual Sky”. Plattformen muliggjør at mange simulatorer kan knyttes sammen og skape et høyst realistisk sanntidsbilde av trafikken over Europa.  Dette er den første løsningen av sitt slag som blir tilgjengelig for alle aktører i luftfarten.

Realistisk felles testmiljø

- Både testpiloter, flygeledere og andre deltakere kan koble sine simulatorer til plattformen, og dermed får alle bruke et delt, realistisk testmiljø i sanntid. Løsningen vil gjøre det enklere å teste nye navigasjonskonsepter i kjølvannet av EU-initiativet ”Single European Sky” (SES), som også Norge har sluttet seg til, forteller Anders Lindgren, Sterias markeds- og kommunikasjonsdirektør.

– Dersom trafikken i luftrommet øker, stiller dette enda tøffere krav til samhandling, sikkerhet og effektivitet, fortsetter Lindgren, som er spesielt glad for at Steria med dette også får vist erfaringen de har med nettopp systemintegrasjon m.m. innen luftfarten.

Støtter EU-kommisjonens SES prosjekt

Selv om Airbus står bak Airbus ProSky blir denne nye simuleringsplattformen tilgjengelig for alle selskap innen luftfarten. Målet er både økt sikkerhet og bedre flyt i trafikken. Det hører også hjemme å understreke «Shared Virtual Sky» fullt ut støtter Europakommisjonens SES-prosjekt, et prosjekt som har satt seg som mål å utvikle et navigasjonssystem i ypperste verdensklasse for den europeiske lufttrafikken.
 
- Det er muligheten for en komplett simulering av nær hele den europeiske lufttrafikken, med både piloter, kontrollere og det hele som gjør dette så spennende, fortsetter Lindgren. Man kan i trygge omgivelser få testet ut til som tidligere var umulig. Man behøver ikke være rakettforsker for å forstå at det ligger mye ekstra sikkerhet i det.

Flere aktører på vei

Lindgren forteller videre at fem nye aktører er i forhandlinger om å delta i den videre utviklingen av «Shared Virtual Sky». Og det stopper jo egentlig ikke der, for plattformen kan meget vel også porteres over til andre bruksområder. Alle med behov for å knytte mange simulatorer sammen til en felles enhet kan finne sin tekniske løsning i «Shared Virtual Sky».          

Mens det Airbus-eide Airbus ProSky får ansvaret for den kommersielle siden ved Shared Virtual Sky, står Steria for selve driften.